Εντυπωσίασε στην Εθνική Λυρική Σκηνή το «Equilibre» του Ιεραπετρίτη Αντώνη Φωνιαδάκη

Σχεδόν έναν χρόνο μετά την παραίτησή του από τη θέση του Διευθυντή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, πέρυσι το καλοκαίρι, ο διεθνώς καταξιωμένος Γεραπετρίτης χορογράφος και χορευτής Αντώνης Φωνιαδάκης εντυπωσίασε και πάλι, ως «φιλοξενούμενος χορογράφος» αυτή τη φορά, στην Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, παρουσιάζοντας μια εξαιρετική συνεργασία με τον Αλεξάντερ Έκμαν, με τίτλο «Εquilibre – Cacti».

Ο Αντώνης Φωνιαδάκης γεννήθηκε στην Ιεράπετρα. Ξεκίνησε χορό και μπαλέτο στη γενέτειρά του, για να συνεχίσει στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (Αθήνα) και να φτάσει ψηλά στην Σχολή του Maurice Bejart στη Λωζάννη ως υπότροφος του προγράμματος υποτροφιών «Μαρία Κάλλας». Εντυπωσιακή υπήρξε η διεθνής του καριέρα. Ως χορευτής συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με το μπαλέτο του Μπεζάρ, το μπαλέτο της Όπερας της Λυών, την ομάδα χορού Saburo Teschigawara / Karas. Πολλές ήταν και ως χορογράφου οι συνεργασίες του με διάσημα μπαλέτα, σε όλο τον κόσμο, ενώ ίδρυσε την δική του ομάδα χορού Apotosoma, στη Λυών το 2003.

Πριν από δύο χρόνια ανέλαβε τη θέση του Διευθυντή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, απο την οποία παραιτήθηκε πέρυσι το καλοκαίρι, συνεχίζοντας ωστόσο ως «φιλοξενούμενος χορογράφος».

«Εquilibre – Cacti»

Τις προηγούμενες ημέρες, από τις 3 έως τις 6 Μαΐου, το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσίασε στην αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» του Κέντρου Πολιτισμού Νιάρχος, ένα ιδιαίτερο δίπτυχο χορού, για τις ισορροπίες παρελθόντος και μέλλοντος, σε χορογραφία δύο διακεκριμένων χορογράφων της ευρωπαϊκής σκηνής, του φιλοξενούμενου χορογράφου του Μπαλέτου της ΕΛΣ, Αντώνη Φωνιαδάκη και του Σουηδού Αλεξάντερ Έκμαν.

O Αντώνης Φωνιαδάκης παρουσίασε μια νέα χορογραφία του για το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με τίτλο Εquilibre. Μια χορογραφία για τη σιδηρά πειθαρχία και την ατσαλένια θέληση των χορευτών του κλασικού χορού, την αυστηρή του δομή και την ερμητική του ιεραρχία, στοιχεία που παραπέμπουν ευθέως στην αυλική του καταγωγή. Με συνεργό τους υποβλητικούς, νοσταλγικούς, καθαρτικούς σαν προσευχή ήχους του Φίλιπ Γκλας από το εμβληματικό του έργο Koyaanisqatsi, ο Αντώνης Φωνιαδάκης, προσκάλεσε το κοινό σε ένα ταξίδι στον ανεξερεύνητο πυρήνα του χορού.

«Ο τίτλος, Εquilibre –ισορροπία–, απαντά στη δική μου ανάγκη και επιθυμία να κρατήσω μια γραμμική αίσθηση στο έργο αλλά, ταυτόχρονα, να εμφυσήσω μέσα στους άξονες της κίνησης κάτι πολύ πιο ρευστό, πιο παιχνιδιάρικο από άποψη χώρου και χρόνου», σημειώνει ο Αντώνης Φωνιαδάκης.

Ο σπουδαίος Σουηδός χορογράφος Αλεξάντερ Έκμαν, ο οποίος είναι γνωστός για τον γρήγορο ρυθμό, το πνευματώδες του χιούμορ και τις έξυπνες μεταμορφώσεις, συνεργάστηκε για πρώτη φορά με το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με την επιτυχημένη του χορογραφία «Cacti».

Στο συγκεκριμένο έργο, ένα έργο με υπαινικτικές αναφορές στον ντανταϊσμό, οι δώδεκα χορευτές, αόρατα παγιδευμένοι στις τετράγωνες λευκές πλατφόρμες τους, κινούνται με στρατιωτική ακρίβεια δημιουργώντας κίνηση και ήχο με τα σώματά τους και τα σκηνικά αντικείμενα. Ο Έκμαν για πρώτη φορά συνεργάζεται με μουσικούς επί σκηνής – με ένα κουαρτέτο εγχόρδων.

Ο Έκμαν θεωρεί ότι η τέχνη είναι πολυδιάστατη και καθετί μπορεί να έχει πολλές διαφορετικές ερμηνείες. Όπως και οι κάκτοι που «πρωταγωνιστούν» ως σκηνικά αντικείμενα στο Cacti δίνοντας τη δυνατότητα για πολλές διαφορετικές μεταφορικές ερμηνείες.

Θερμή υπήρξε η υποδοχή των δύο έργων από το κοινό στην αίθουσα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και παρατεταμένο το χειροκρότημα που επεφύλαξαν στους χορευτές και τους χορογράφους.